Näyttely esittelee sukupolvensa merkittävimpiin suomalaisiin taidemaalareihin lukeutuvan Heikki Marilan (s. 1966) tuotannon tärkeitä vaiheita ja käännekohtia 1990-luvulta 2020-luvulle. Mukana on uusia ja ennen näkemättömiä teoksia.
Näyttely alkaa Marilan 1990-luvun maalauksista, jotka käsittelevät vallan instituutioita, kansallista identiteettiä ja yhteiskunnan sosiaalisia rakenteita. 2000-luvun alussa hänen huomionsa kohdistui saksalaisen kirkkotaiteen perinteeseen sekä Matthias Grünewaldin Isenheimin alttaritauluun (n. 1516), josta Marila maalasi ilmaisuvoimaiset tulkintansa. Samoihin aikoihin Marilaa alkoi kiinnostaa asetelmamaalauksen perinne sekä kukkamaalaukset. Syntyi sarja maalauksia, joiden lähtökohtana olivat 1600-luvun hollantilaiset kukkamaalaukset ja niiden runsas symboliikka. Aihepiiri on pysynyt keskeisenä osana taiteilijan tuotantoa. Museon alakerrassa nähdään myös aivan uusia kukkamaalauksia sekä maalaussarja, jonka kautta Marila jatkaa vallan tematiikan käsittelyä uudesta näkökulmasta.
Marila kiinnittyy länsimaisen maalaustaiteen ja taiteen historian jatkumoon sekä voimakkaan ekspressiivisen ja materiaalisen maalaustapansa että aihevalintojensa kautta. Hänen työskentelylleen on ominaista sarjallisuus. Kysymys vallasta sen eri ilmenemismuodoissa on Marilan koko tuotannon läpäisevä teema. Hän on maalannut vähäpätöisinä pidettyjä aiheita monumentaalisessa koossa ja toisaalta vallan instituutioita miniatyyrimittakaavassa. Marila valmistui Turun piirustuskoulusta 1991 ja piti samana vuonna ensimmäisen yksityisnäyttelynsä. Tärkeä merkkipaalu hänen urallaan on ollut Carnegie Art Awardin voittaminen 2011. Marilan edellinen retrospektiivinen näyttely Kukkia ja perkeleitä oli esillä Helsingin Taidehallissa ja Korjaamo Galleriassa, Oulun taidemuseossa sekä Wäinö Aaltosen museossa 2014–15.
Näyttely Sara Hildénin taidemuseossa jatkaa Sara Hildénin Säätiön kokoelmataiteilijoiden esittelyjen sarjaa.