Jean-Michel Othoniel (s. 1964, Saint-Étienne) on Ranskan tunnetuimpia nykytaiteilijoita. Sara Hildénin taidemuseo järjesti hänen yksityisnäyttelynsä ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa.

Othoniel on mieltynyt muodonmuutoksiin ja heijastaviin materiaaleihin – erityisesti puhallettuun lasiin, joka on ollut hänen taiteensa tunnusomainen materiaali 1990-luvun alusta lähtien. Materiaaliset ominaisuudet korostavat hänen taiteensa moniselitteisyyttä ja vastakohtaisuutta: se on monumentaalista mutta herkkää, barokkisen runsasta mutta minimalistista, runollista mutta poliittista.

Näyttely Under an Endless Light esitteli Othonielin tuotantoa 2000-luvun alusta tähän päivään ja sen teemana olivat luonnon ihmeet. Näyttelyssä oli yhdeksisenkymmentä teosta, joista monien värit toivat mieleen kevätkukkien ihmeellisen ilmestymisen. Taiteilija kertoi: ”Olen innokas kasvitieteen harrastaja, ja maahan, jossa kukat puskevat esiin lumen alta, olen näyttelyäni varten valinnut runsaasti teoksia, joissa viitataan uudestisyntymään ja tarpeeseen elää lyhykäinen kevät täysin rinnoin.”

Näyttelyprojekti oli saanut innoituksensa Sara Hildénin taidemuseosta ja sen idyllisestä ympäristöstä. Kävijöitä toivotti tervetulleiksi lasitiilistä koostuva, erityisesti tätä näyttelyä varten tehty veistosinstallaatio Wonder Blocks, jota taiteilija luonnehti ”vaaleanvihreiden ja sahraminkeltaisten monoliittien metsäksi”.

Itämaisen puutarhan tunnelmaa jäljittelevä, suihkulähteillä koristeltu Fontaine sulautui harmonisesti maisemaikkunoiden kautta välittyvään näkymään Näsijärvelle ja Suomen luontoon. Kukkien inspiroimat veistokset, kuten Passiflora ja Gold Lotus, muodostivat kontrastin museon brutalistisen arkkitehtuurin karujen betoniseinien kanssa. Näyttely ulottui veistospuistoon, jossa oli yksi Othonielin suurimmista Gold Lotus -teoksista, jota ilmavirta liikuttaa. Lisäksi kahteen puiston puuhun oli ripustettu valtava helminauha, Collier Or.

Othoniel on luonut oman ainutlaatuisen kielensä käyttämällä lasitiiliä ja helmiä sekä omaa väripalettiaan; veistokset tuovat mieleen korujen ja lumouksen valtakunnan.

Näyttelyn teosten mittakaava ulottui intiimistä monumentaaliseen. Mukana oli myös Othonielin Valko-punainen helminauha (2010), kaksi metriä korkea Muranon lasista valmistettu veistos Sara Hildénin Säätiön kokoelmasta. Esillä oli lisäksi valikoima ruostumattomasta teräksestä valmistettuja Wild Knots -teoksia, vulkaanisesta lasista tehtyjä Invisibility Faces -teoksia sekä sarja Othonielin uusia, kukkien inspiroimia maalauksia.

Othonielin installaatiot ja veistokset eivät ainoastaan heijasta ympäristön loistoa vaan myös valaisevat sen maagista olemusta. Niitä luonnehtii mahtavuus, ja ne käyvät vuoropuhelua sekä historian että innovaation kanssa. Viime vuosina Othoniel on tehnyt yhteistyötä arkkitehtien kanssa tuottaakseen paikkasidonnaisia taideteoksia ympäri maailmaa. Hän on saanut kiitosta muun muassa Pariisin Pompidou-keskuksen ja Petit Palais’n, New Yorkin kasvitieteellisen puutarhan ja Soulin Samsung-museon suurissa näyttelyissä. Merkittäviä tilauksia ovat muun muassa Le Kiosque des Noctambules Palais Royal -metroasemalla Pariisissa, installaatiot Japanin Morin puutarhassa ja vuonna 2015 valmistunut Les Belles Danses, joka on ensimmäinen nykytaiteilijan luoma pysyvä teos Versailles’n palatsiin.

Sara Hildénin taidemuseon näyttely järjestettiin yhteistyössä taiteilijan, hänen studionsa ja Perrotin-gallerian kanssa.

Videolla taiteilija Jean-Michel Othoniel esittelee näyttelyään Under an Endless Light. Suomenkielisen tekstityksen saat päälle videon asetuksista oikeasta alareunasta.

Taiteilija Jean-Michel Othoniel esittelee videolla näyttelyään. Ohita video