Kirjauutuus esittelee Sara Hildénin Säätiön ulkomaisen kokoelman kärkeä

Oranssikantisia kokoelmajulkaisuja on pinossa tasolla harmaata betoniseinää vasten

Sara Hildénin Säätiön ulkomainen kokoelma on poikkeuksellisen korkeatasoinen ja siihen kuuluu useita kansainvälisiä merkkiteoksia. Uusi visuaalisesti herkullinen taidekirja tarjoaa kiinnostavan kurkistuksen säätiön ulkomaisen kokoelman teoksiin.

Taidekokoelman lähtökohtana oli Sara Hildénin oma henkilökohtainen ja intohimoinen suhde kuvataiteeseen. ”Monet kokoelman klassikoista ovat Saran itsensä poimimia ja sellaisia, mistä nimenomaan hän itse oli kiinnostunut”, sanoo Sara Hildénin taidemuseon kokoelmapäällikkö Maria Laine. Kokoelma on elävä kokonaisuus, jota Sara Hildénin Säätiön kartuttaa edelleen merkittävillä ja ajankohtaisilla tämän päivän teoksilla.

Uusi julkaisu rakentuu laadukkaiden kuvien ympärille. ”Halusimme tuoda tätä poikkeuksellista kokoelmaa esiin visuaalisesti koukuttavalla tavalla. Kokoelman kerroksellisuus mahdollistaa kiinnostavat – ja paikoin yllättävätkin – rinnastukset eri aikakausien teosten välillä. Toivomme, että ihmiset pysähtyisivät kuvien ääreen”, Laine kuvaa. Julkaisun ilmeestä on vastannut palkittu graafinen suunnittelija ja kirjamuotoilija Minna Luoma (Candy Graphics). Julkaisussa on hyödynnetty myös painoteknisiä kokeiluja.

Sara Hildénin Säätiön ulkomaisen taiteen kokoelmaan kuuluu tällä hetkellä kaikkiaan 230 taiteilijan teoksia, joista julkaisuun on poimittu osa. Tampereen kaupungin ylläpitämä Sara Hildénin taidemuseo on säätiön kokoelman pysyvä koti.

SARA HILDÉNIN SÄÄTIÖ Ulkomainen kokoelma
SARA HILDÉN FOUNDATION International Art Collection
ISBN 978-952-371-084-9
Pehmeäkantinen, 140 s.
Tekstit suomeksi ja englanniksi
38 €
Myynnissä Sara Hildénin taidemuseossa. Kirjoja on myös mahdollista tilata sähköpostitse osoitteesta sara.hilden@tampere.fi

Kokoelmajulkaisun aukeama, jonka vasemmalla sivulla on pieniä astioita kuvaava öljyvärimaalaus ja oikealla iso marmorinen tynnyri

Uusi julkaisu rakentuu laadukkaiden kuvien ja teosten rinnastusten ympärille.